Passies
Eigenlijk had Let twee passies; grafisch vormgeven en koken. Na jaren als designer gewerkt te hebben, stortte Let zich op haar andere passie. Ze nam een jaar vrij van het vormgeven en vertrok naar Los Angeles om ervaring op te doen in de Mexicaans Californische keuken. En dat deed ze niet bij de minste.
Op haar taco toer werkte ze o.a. mee in de traditionele Mexicaanse food truck Carnitas el Momo. Carnitas betekent langzaam gegaard varken en Momo? De eigenaar van de foodtruck, een 70-jarige Mexicaan - die met zijn foodtruck in de top10 van LA’s beste taco trucks staat. Een leerzame en pittige tijd. ‘s Nachts om 3 uur startte de bereiding van het verrukkelijke slow cooked varken in een grote koperen ketel. Na uren borrelen, werd de rij smachtende locals voorzien van stapeltjes mais tortilla’s en een zakje van het wereldberoemde varkensvlees.
Bij de beste tortilla’s horen natuurlijk ook de beste hot sauces. Boordevol nieuwe smaken en inspiratie kwam Let terug in Amsterdam, waar ze in een eigen taco truck langs festivals ging. Al gauw merkte ze dat haar sauzen enorm in de smaak vielen. Wat wil je ook? Voor elke taco bedacht Let een nieuwe smaak die perfect combineerde bij de andere ingrediënten. Sinds begin 2016 verkopen we drie van Let’s heerlijk pittige sauzen in onze winkels én de traditionele Mexciaanse mais tortilla’s die zij in haar taco truck gebruikt.

Verspillingvrij en natuurlijke conservering
Let koopt haar pepers slim in op momenten van overvloed, om zo verspilling te voorkomen. Vaak gaat ze voor B-keuze qua uiterlijk, want wat verrimpeling of verschrompeling doet totaal geen afbreuk aan de smaak. Bovendien zijn de sauzen na bereiding super lang houdbaar, omdat Let ze op natuurlijk wijze conserveert. Ze maakt daarvoor gebruik van natuurlijke azijn zoals witte wijn azijn, dat tegelijkertijd de smaak van het gerecht op haalt.
Het gebruik van verdikkingsmiddelen is bij Let uit den boze. Gewoon meer ingrediënten toevoegen, dan wordt het vanzelf dikker. Zo bevat de Explosive Pineapple, gemaakt met verse habaneros, het neefje madame Jeanette, wel 70% ananas. Die ananas karamelliseert Let in de oven voor een extra diepe smaak. Verder voegt ze knoflook toe en wat gember en verse paprika, als tegenwicht voor het zoete van de ananas.
Vegan fermentatie
Gerookte rode jalopeno’s zijn de basis door de Roasted Chipotle hot sauce. Let bakt de pepers kort op en legt ze daarna in de week. Dat geeft de saus een diep rokerige smaak. Een gouden combi met de twist van oregano die ze eraan toevoegt.
Oelala! Die Red Rocket Chili Pepper. Gemaakt van jalapenos en serrano chillies die met flink wat tijd en liefde worden gefermenteerd. Na maanden wachten en proeven, kiest Let precies het juiste moment waarop de chillies op hun best zijn. Voor het fermenteren gebruikt ze sinds kort zuurkoolsap, daarmee is het hele product vegan. Ook ontwikkelt de smaak zich in de fles nog door.


Pittig artwork
Naast de 3 sauzen die bij Marqt te koop zijn, ontwikkelt Let ook signature sauzen. Zo heeft ze de huisketchup voor een grote lunchroom keten ontwikkeld en een relatiegeschenk voor een brillenmerk. Een flesje saus op basis van (hoe kan het ook anders) worteltjes.
Herinner je die andere passie van Let nog? Ook daar kan ze zich nog volop in storten, want de etiketten van de flesjes ontwerpt ze zelf, compleet met tips over met welke gerechten de saus het best samen gaat.
Dus wat let je, hup naar winkel voor zo’n prachtige fles met heerlijke, spicy saus.