Na een carrière in de mode en cosmetica vond Emiel Gerardu het tijd om een nieuw pad in te slaan. Eentje waarbij het niet om esthetiek en identiteit draaide, maar vooral om het verhaal dat je vertelt. Daarom begon hij zijn eigen pindakaasbedrijf: NUTORIOUS Peanut Butter.

“Op het moment dat ik op zoek was naar nieuw werk, viel het me op dat er eigenlijk geen spannende pindakaas in het schap te vinden was. Er gebeurde van alles met koffie, chocolade, zelfs granola, maar niet met pindakaas. Ik heb het idee lange tijd voor mezelf gehouden en nagedacht over hoe ik het precies voor me zag.” Emiels zoektocht begon met smaak. “Ik smeerde altijd al sambal op mijn pindakaas en vond het raar dat die smaak nog niet bestond. Dus ging ik thuis aan de slag met mijn mixer.” Hij besloot dat er in totaal drie smaken moesten komen. De pittige met sambal, een hartige met witte peper en sesamolie, en een zoete met honing en kaneel waarbij je “bijna een appeltaart-gevoel krijgt”, aldus Emiel. “Ik wilde me onderscheiden qua smaken, maar ook qua look en feel.

Pindakaas waar je blij van wordt

Pindakaas is iets waar je optimistisch en blij van wordt. Dat moest terugkomen in de naam en de kleuren op het design.” Hij werd geïnspireerd door de vrolijke verpakkingen van Tony’s Chocolonely. “Ik dacht, wow dat wil ik ook.” Emiel maakte een kartonnen hoes voor de pot, zodat de pot zelf clean blijft.

Smaakbeleving

De komende jaren wil hij zich focussen op smaakbeleving. “Ik wil recepten ontwikkelen, want pindakaas is meer dan beleg voor op je brood.” Ook groei is een belangrijk doel, maar dan wel zonder concessies op het gebied van zijn product. “Ik heb alles tot in de puntjes uitgewerkt en wil dat alles aan mijn merk klopt.” Zijn pindakaas ligt in steeds meer landen, waaronder Engeland, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, België en natuurlijk Nederland. Het einddoel stond al vanaf het begin vast: “Ik wil mensen raken met een mooi, eenvoudig product.”