Een bakkerskoekje in de supermarkt, zo omschrijft Joep zijn product. Samen met mensen die de aansluiting op de arbeidsmarkt kwijt zijn geraakt, bakt hij dagelijks koekjes die onder andere bij Marqt in de schappen liggen. Die koekjes zijn slechts het middel. Het doel: een platform bieden voor mensen die (weer) sociaal impact willen maken.

Het begon allemaal op een dag dat Joep, op dat moment organisatiepsycholoog, werd overvallen door een gevoel van leegte. Hij had een goede baan bij een multinational, maakte flink carrière, maar vroeg zich op een gegeven moment af wat er zou gebeuren als hij niet meer zou komen opdagen. Joep kwam erachter dat hij zo vervangen kon worden en nam ontslag. Hij stapte samen met zijn vriendin in een Jeep en reed van Utrecht richting Singapore.

''Als ik het voor me kan zien, kan ik het maken.''

In Turkije viel het hem op dat veel mensen hun eigen zaakje hebben en dat met plezier en trots runnen. Dat gevoel wilde Joep ook ervaren en zo kreeg hij het idee om een eigen bedrijf op te richten. In de woestijn van Iran kreeg die ingeving verder vorm. “Ik werd wakker en merkte dat de steen op mijn maag verdwenen was. Ik voelde me weer gelukkig en dacht: als ik het voor me kan zien, dan kan ik het maken.” In India liep hij richting de Taj Mahal met aan weerszijden oude, vervallen winkeltjes. Een schril contrast met de rijkdom aan het einde van de weg. “Wie krijgt de kans om te stralen en wie niet? Mijn wieg stond toevallig op de juiste plek”, realiseerde Joep zich.

Koekjes zonder troep

Bij thuiskomst kwam na enkele weken het idee voor Koeckebackers. Het moest een simpel product zijn, waar je veel van kunt verkopen. Zelf had hij nog nooit een koekje gebakken, maar dat hinderde niet. Want met hulp van een goed netwerk en een patissier was dat probleem snel opgelost. Joep focuste zich op zijn werknemers. “Wij nemen mensen 9 tot 12 maanden in dienst. In die tijd ontwikkelen ze competenties zoals samenwerken, hulp vragen, proactief handelen, verantwoordelijkheid nemen, en het hebben van een dialoog.” Bakker zijn ze op de tweede plaats. Na hun ‘traineeship’ bij Koeckebackers hoopt Joep dat zijn werknemers weer aansluiting hebben gevonden bij de samenleving. “Ik wil dat mensen kans krijgen om te stralen.” En de koekjes dan? Die worden zonder troep gemaakt, aldus Joep. “Het zijn rijke, lekkere koeken, gemaakt van goede en traceerbare ingrediënten.” Over twee jaar wil hij dat Koeckebackers het meest besproken koekmerk van Nederland is, zodat de kansen van mensen dichterbij elkaar komen te liggen.