Water. Bij ons komt het kraakhelder uit de kraan, maar sta eens stil bij het volgende feit: 2,1 miljard (!!!) mensen op de wereld hebben nog altijd geen toegang tot schoon drinkwater. Dat is een probleem waar Marie-Stella-Maris zich over opwindt – daarom stelt het bedrijf alles in het werk om water toegankelijk te maken voor iedereen. Een missie waar Marqt volledig achter staat.

Nu belangrijker dan ooit

Josha Jansen, Impact Director en vanaf het eerste uur betrokken bij Marie-Stella-Maris: “Corona maakt meer dan ooit het belang duidelijk van hygiëne en schoon drinkwater. Dat zie je ook terug in onze cijfers – zelfs terwijl de horeca een tijdje op z’n gat lag hebben we 155.000 euro kunnen ophalen voor waterprojecten wereldwijd. Daar zijn we echt trots op.”

En ons kraanwater dan?

Goed doel of niet – eerst even advocaat van de duivel. Nederland heeft bijzonder goed kraanwater. Waarom zou je hier mineraalwater verkopen als je het zo uit eigen kraan tapt? Josha: “Dat vinden we bij Marie-Stella-Maris ook; we bieden namelijk ook hervulbare waterflessen aan. Ons bronwater is dan ook geen vervanging, maar een alternatief. Voor als je zonder flesje onderweg bent en iets gezonders wilt dan frisdrank. Of wanneer je mooie glazen flessen op tafel wilt bij een etentje. Water is altijd goed. Het blauwe goud, noemen we het ook wel.”

Maar de verkoop is vooral een middel om een hoger doel te bereiken. “Koop je mineraalwater van Marie-Stella-Maris, dan gaat er per fles een vast bedrag naar waterprojecten in ontwikkelingslanden. Een fantastisch bij-effect.”

Water voor water

Marie-Stella-Maris is opgericht in 2011, het jaar nadat de Verenigde Naties een nieuw mensenrecht erkenden: de Human Right to Water and Sanitation (HRWS). Het bedrijf startte onder andere met de verkoop van gebotteld mineraalwater. Onder het motto ‘water voor water’ gaat vijf cent per verkochte liter direct naar waterprojecten die schoon drinkwater beschikbaar maken in ontwikkelingslanden. “Vanuit de gedachte van ‘local ownership’ richten we zelfstandig opererende watercomissies in. Die realiseren de waterpompen. Mét lokale partners. Ze leren de techniek zo zelf beheersen. En geven hun kennis vervolgens weer door.”

Zo lokaal mogelijk

Hoewel gericht op een internationaal doel, zoekt Marie-Stella-Maris manieren om mineraalwater vanuit lokale bronnen aan te bieden. “Het water dat we in Nederland verkopen, komt uit een bron nét over de grens in Duitsland. De dichtstbijzijnde voor ons volume. We willen bewustzijn creëren: uit een Italiaanse bron drinken terwijl je in Amsterdam zit, ís niet nodig. Mochten we overzees uitbreiden, dan zullen we altijd op zoek gaan naar de bottelaars die op die plek aanwezig zijn.”

Samenwerking Marqt

Dat is precies de visie die Marqt en Marie-Stella-Maris verbindt. “We vinden het belangrijk dat we alleen verkrijgbaar zijn op plekken die onze filosofie delen. Net als wij staat Marqt voor het toegankelijk maken van goede, lokale producten, zorgen voor jezelf én de ander, zo duurzaam mogelijk produceren. De samenwerking past perfect – samen maken we dat gedachtegoed misschien nog eens groots.”

Mineraalwater for the better

Bij Marqt vind je waterflesjes en kartonnen tetrapakken van 500ml en losse glazen flessen van 750ml van Marie-Stella-Maris. Al het gebruikte plastic is voor de helft gerecycled en honderd procent recyclebaar. “We kijken altijd hoe we onze producten en verpakkingen verder kunnen verbeteren. Verduurzaming is een proces: nieuwe inzichten leveren nóg betere technieken op. We zitten dus nooit stil.”