Veganistisch eten, dat kán niet goed zijn voor sporters. Toch wel, zeggen de jonge ondernemers van FitFoods.

1. Kant-en-klaar is een magnetronmaaltijd

“Wij praten hier niet over de magnetron”, zegt Karim el Basri (26) van Fit Foods. Misschien een gekke uitspraak voor iemand die kant-en-klaarmaaltijden verkoopt. Anderhalf jaar geleden eet hij een opwarmmaaltijd na een intensieve training in de sportschool. “De maaltijd bevatte alles wat een sporter nodig heeft, behalve liefde.”

Dat kan anders, dacht hij. Dus samen met zijn jeugdvriend en fanatiek sporter Timothy Visser (27) bedenkt hij Fit Foods: een bedrijf in dagverse kant-en-klaarmaaltijden.

Die maaltijden worden gemaakt van biologische producten zonder toegevoegde suikers, met minder zout en moeten worden opgewarmd in de oven. Niet in de magnetron; de straling heeft volgens de eigenaren een negatieve invloed op de smaak en de voedingsstoffen.

2. Een snelle hap is niet gezond

Eerst richtte Fit Foods zich alleen op sporters. Gaandeweg besloten El Basri en Visser ‘gezonde maaltijden te maken voor iedereen’. Nu levert het Amsterdamse bedrijf per dag in totaal zo’n driehonderd salades en ovenmaaltijden aan particulieren, diverse (biologische) supermarkten en sportscholen. Nog steeds is alles vers. ‘Wij hebben niet eens een vriezer.’

Opvallend is dat ongeveer de helft van de maaltijden van Fit Foods volledig veganistisch is, bereid met plantaardige ingrediënten zonder dierlijke producten. Dus geen vlees, vis, eieren of zuivel.

"Wij hebben niet eens een vriezer" - Fit Foods

3. Sporten en veganisme gaan niet samen

Dat veganisme lijkt een curieuze stap, voor een bedrijf dat veel sportscholen bedient. Fanatieke sporters gaan namelijk prat op eiwitten, de bouwstenen voor spierherstel. Een typische maaltijd voor een bodybuilder is een grote hoeveelheid kip, met droge rijst en groente.

Een groot misverstand onder sporters is dat een volledig plantaardige maaltijd niet in hun eiwitbehoefte kan voorzien en onvoldoende voedingsstoffen bevat, zeg Visser, die zelf volledig ‘vegan’ eet. ‘Het grootste cliché is dat veganisten rondlopen met van die bleke smoeltjes.’

Maar intensieve sporters moeten er ook mee oppassen. Want lukraak alle dierlijke producten schrappen is onverstandig, zegt sportdiëtist Mariska Dute, zelf lange afstandloopster in de Nederlandse top en grotendeels veganist. “Als je vlees, vis en zuivel gewoon weglaat zonder te vervangen, krijg je te weinig eiwitten, ijzer en vitamine B12 binnen. Je hebt een goed plan nodig om dat op te vangen.”

4. IJzer zit niet alleen in spinazie

En niet alleen de hoeveelheid eiwit, ijzer en B12 in voeding speelt een rol, ook is belangrijk uit wat voor product het komt, zegt Patricia Schutte van het Voedingscentrum. Zo geldt voor al die stoffen dat het lichaam het moeilijker opneemt uit een plantaardige bron, dan uit vlees of zuivel. “Daardoor heb je bijvoorbeeld zo'n 30 procent meer eiwit nodig uit groente dan uit vlees.”

Eiwit haal je bijvoorbeeld uit noten, peulvruchten, soja en andere vleesvervangers. IJzer onder meer uit abrikozen, walnoten, spinazie, broccoli en uit volkoren granen. B12 komt amper voor in plantaardige producten, dus om daar voldoende van binnen te krijgen hebben veganisten supplementen nodig in pilvorm of toegevoegd aan het eten.

Bij Fit Foods maken ze een sport van het zoeken naar goede vervangers. Zo worden eiwitten gecompenseerd met bijvoorbeeld sojanoodles en zelfs voor het ‘B12-probleem’ claimen de mannen een oplossing: ‘kelp, zeewier mét B12’. Bovendien checkt een voedingsdeskundige of de recepten voldoende voedingswaarde hebben.

‘We willen mensen verrassen met vegan’, zegt El Basri. ‘Laatst op een cateringklus complimenteerde iedereen onze zure room. Maar die room was eigenlijk gemaakt van noten.’ Ook bij sportscholen verkopen hun vegan-maaltijden steeds beter. Een nadeel: voor sporten hebben ze zelf amper nog tijd.