Als je bij Kitchen Republic de keuken inloopt, kun je niet anders dan trek krijgen. De geur van cake, soep, pindakaas, kimchi en andere gerechten komen je binnen enkele seconden tegemoet. Maar liefst 33 culinaire start-ups delen deze ruimte en helpen elkaar waar nodig. Kitchen Republic is in 2015 opgericht door Emma Veerhuis en Bart-Jan Veldhuizen.

“Als food start-up loop je er tegenaan dat je enorme investeringen moet doen in ruimte en apparatuur, voordat je überhaupt kunt beginnen”, legt Emma uit. “Wij willen de drempel verlagen doordat ze onze keuken kunnen gebruiken.” Kitchen Republic levert niet alleen materiaal, maar deelt ook kennis. “We promoten de bedrijven en geven ze advies over bijvoorbeeld hygiëne en groei.”

Hoe het begon

Het bedrijf begon 3 jaar geleden met slechts 3 leden. “Bart zag een soortgelijk concept in Amerika en heeft meegedacht over hoe de keuken eruit moest komen te zien. Alles ging fout wat maar fout kon gaan. Zo hadden we ontzettend veel glas wat vies werd en was de indeling allesbehalve efficiënt. We konden gelukkig in deze loods naast het oude gebouw terecht en zijn toen opnieuw begonnen.”

Start-ups

Alle leden hebben een eigen specialisatie binnen de culinaire wereld. “De een is producent van een verpakt product, de andere conceptontwikkelaar van menukaarten, weer een ander houdt zich bezig met catering.” Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden bij Emma en Bart-Jan, die het product voorproeven, bespreken of iemand binnen de groep past en of er een visie achter het bedrijfje zit. “We richten ons niet alleen maar op bio of lokaal, maar de kracht van de smaak en het product staan wel voorop.” Het is de bedoeling dat een start-up na een paar jaar de keuken weer verlaat. Zoals kombucha-maker Kelly Fagan, die zo hard groeit dat ze in een eigen pand heeft geïnvesteerd. “Dan hebben wij ons werk goed gedaan”, legt Emma uit.

Kitchen Republic Academy

Inmiddels zijn ze van start gegaan met de Kitchen Republic Academy, een 12-weken durend traject waarbij 10 start-ups worden begeleid. In de eerste fase ligt de nadruk op wie de ondernemers zijn en wat hun propositie en uitgangspunt is. Vervolgens worden de start-ups aangespoord om over groei en de toekomst na te denken. In de slotweken werken ze aan een pitch en tasting voor prominente genodigden uit de Nederlandse foodindustrie. “We hebben ons drie jaar lang gefocust op de verhuur van keukenruimte, maar we hebben tegelijkertijd ook een goed netwerk ontwikkeld. Het zou stom zijn als we dat niet inzetten”, aldus Emma.