“Ik was niet meteen vanaf het begin fan van kombucha”, geeft Kelly eerlijk toe. “Maar ik was wel geïntrigeerd. Ik merkte dat ik er focus en energie van kreeg en dat ik nieuwsgierig was naar de bereiding.” De Amerikaanse ging thuis zelf aan de slag en ontdekte dat haar eigen booch veel lekkerder was dan die in de winkel. Toen ze naar Amsterdam verhuisde, kon ze nergens kombucha vinden. “Ik had thuis altijd wel een pot staan en dacht: zou het niet tof zijn als ik mijn eigen kombucha-bedrijf begin?” Begin 2016 besloot ze die droom na te jagen. Kort daarna kreeg ze een vriendschapverzoek op Facebook van de eigenaar van restaurant Jacobsz. “Hij had over mijn kombucha gehoord en wilde een sample proeven. Dat werd mijn eerste klant!” Inmiddels ligt Cultcha Kombucha op steeds meer plekken in de Randstad.


Het geheim van een succesvolle onderneming
Haar geheim? “Weet je, succes is altijd een combinatie van hard werken en geluk, zo ook bij mij. Sinds Cultcha bij Marqt ligt, gaat het wel hard. Ik heb gewoon een wachtlijst.” Kelly heeft duidelijk voor ogen hoe haar kombucha moet smaken. “Het moet een zachte bubbel hebben, van goede thee worden gemaakt en licht-exotisch van smaak zijn.” Haar eigen favoriet is coconut lime leaf. “Misschien ook wel omdat dat de smaak is die mensen bij Jacobsz konden bestellen.” In de toekomst wil ze met andere theeën gaan werken en extra smaken op de markt brengen. Hoe ze mensen overhaalt die zo’n gefermenteerd drankje maar spannend vinden? “Laat mensen nooit de SCOBY zien”, zegt ze lachend over de slijmerige disk die de kombucha voedt. “Zeg gewoon dat het een gezond alternatief voor frisdrank is, praat over de herkenbare ingrediënten en begin met een klein glaasje.”