Je bent chef en je wilt droge worst maken. Dan ga je naar Italië, dachten de mannen van Brandt & Levie. Acht jaar geleden reisden ze af naar Zuid-Europa om bij de familie Savigni de fijne kneepjes van het vak te leren. Ze maakten kennis met de oprichter van Slow Food International. Een paar maanden later openden Samuel, Jiri en Geert een eigen worstenmakerij in Baambrugge, bij de Lindenhoff.

In Italië zagen ze dat worst vaak wordt gemaakt van varkens die een slecht leven hebben gehad. Dat moest anders, dachten de vrienden. Ze zochten contact met Nederlandse boerden met goed gehouden varkens. Het werd Brandt & Levie’s missie om altijd met ‘eigen’ of biologische varkens te werken. Inmiddels is het bedrijf flink gegroeid en zijn de worstmakers in 2014 van Baambrugge terug naar hun thuishaven Amsterdam verhuisd.

De waarden van Brandt en Levie

De kernwaarden van het bedrijf zijn nog altijd hetzelfde, aldus Geert van Wersch. “De deuren staan altijd open, we organiseren workshops en hebben een klein winkeltje voor mensen uit de buurt.” Geert is Algemeen Directeur, maar stelt zich liever voor als oprichter. “Jiri en Samuel hebben een vrijere rol. Samuel is onze ambassadeur, sluit verbindingen met mensen en is altijd op zoek naar kansen voor ons bedrijf. Jiri is verantwoordelijk voor de productontwikkeling en houdt zich bezig met smaak en kwaliteitsbeleving.” Geert ziet Brandt & Levie af en toe nog als een startup. “We hebben nog wel de energie van een jong bedrijf en schoppen tegen de gevestigde orde aan, maar hebben anderzijds wel een bepaald niveau bereikt, daar hoort ook verantwoordelijkheid bij.”

Visie gedrevenheid

Het bedrijf is nog altijd erg visie-gedreven. “We willen mensen inspireren om beter vlees te eten, om ze na te laten denken waar het vlees vandaan komt en hoe het wordt gemaakt. Brandt & Levie staat voor kwaliteit en smaak, maar ik denk dat veel mensen nog altijd geen goed beeld hebben hoe de veeteelt en landbouw echt werkt. Daarom moeten we ons verhaal blijven delen.”

Vlees in de tijd van veganisme

Of het oprukkende veganisme veel invloed op het bedrijf heeft, betwijfelt Geert. “Wij zeggen altijd, eet wat minder vlees. Uiteindelijk is de doelgroep die hier erg mee bezig is ook onze doelgroep. Het zijn bewuste eters. Natuurlijk kan het zijn dat je daardoor onze producten minder eet, maar het biedt ook nieuwe kansen. Mensen die eerder niet zo met eten bezig waren worden er ook in meegenomen en dat is een nieuwe markt.” “Zolang je zuivel eet of drinkt houd je de vleesindustrie ook in stand. Je kunt niet het ene wel doen en je ogen sluiten voor het andere. Als je zuivel consumeert, moet je er bewust van zijn dat er iets met het vlees moet gebeuren. Zeker met de mannelijke dieren die geen zuivel geven.” Daarom zijn de mannen onlangs een samenwerking aangegaan met Michelin-chef Joris Bijdendijk en ligt er nu een bokworst gemaakt van onder andere geitenvlees in de winkels.