Plantpowered

BitesWeLove is het bedrijf van Marleen Basart en Liesbeth Gouwens. Twee vrouwen met compleet andere achtergronden – supermarkt retail en scheepvaart financiering. Maakt geen fluit uit, als je daarnaast in ieder geval twee dingen gemeen hebt. Een sterk ondernemershart en liefde voor lekker eten. BitesWeLove maakt gezonde snacks. Even lekker als de klassiekers, maar dan op de voedzame basis van noten, bonen en erwten.

Goede energie

We vragen Marleen hoe dat ging, van idee tot business model en nu. “Ik werkte als Category Manager bij een grote supermarkt, op de afdeling ‘verantwoorde tussendoortjes’ – ja, die air quotes hoor je goed. In Nederland zijn dat eigenlijk gewoon koeken. Sultana’s, liga’s en mueslirepen. Lekker, dat wel, maar bomvol suiker en weinig voedzaam. In de UK, waar ik toen veel kwam, was de markt ons ver vooruit.”

Marleen Basart en Liesbeth Gouwens

In 2014 al waren er in het Verenigd Koninkrijk tussendoortjes op de markt die niet alleen heel lekker, maar ook voedzaam zijn. “Snackproducenten daar werkten al met ingrediënten die je lichaam een energieboost geven. Noten, bonen en gedroogd fruit. Gezonde, aardse dingen. Dat zette me aan het denken. Het idee van tussendoortjes is toch dat ze je energie geven om meer uit je dag te halen? Dus geen dikke suikerdip.”

Abonnement op tussendoortjes

Zo ontstond het plan voor een eigen gezonde snacklijn. “We begonnen in 2015. Online. Je kon een abonnement nemen op onze bites – wij brachten ze tot je deur. In 2018 groeiden we zo hard dat we ons businessmodel omgooiden. We richten ons nu meer op retail. Marqt was een van de eerste die geloofde in ons concept. We kregen een vaste plek in de schappen. Inmiddels verkopen we ruim anderhalf miljoen bites per jaar..!”

Krokante klassiekers

Begin dit jaar introduceerde BitesWeLove de ‘crunchy peas’ bij Marqt. Een knapperige erwt, vergelijkbaar met een gezondere versie van een borrelnoot. “We zijn trots. Het is precies het type snack waar we voor staan: lekker, maar gezonder dan het voorbeeld.”

Liesbeth voegt toe: “Wist je dat uit onderzoek van het RIVM blijkt dat ruim 80% van de Nederlanders dagelijks vier of meer tussendoortjes eet naast de drie hoofdmaaltijden? En dat smaak voor 90% bepaalt welke hapjes we kiezen? Daarom is smaak altijd ons startpunt. Snacks moeten vooral super lekker zijn. Maar ook minstens zo voedzaam.”

Corona: (ook) nieuwe kansen

2020 was een gek jaar – de lockdown die in maart werd afgekondigd had ook impact op BitesWeLove. De verkoop aan evenementenlocaties, hotels, cateraars en (tank)stations stortte in. Marleen blijft positief. “Ondernemen is snel schakelen en kansen zien. We lanceerden BitesWeLove Snackboxen: pakketten met gezonde snacks. Een cadeau voor medewerkers die vooral thuis werken. Dit succes compenseerde onze verliezen.”

Ook zie je dat mensen juist tijdens corona gezondere keuzes maken. “Goed voor jezelf zorgen is nog belangrijker geworden”

Toekomstplannen

Wat borrelt er voor volgend jaar? “Een van onze grootste dromen op dit moment is een eigen foodlab of testkeuken. Een plek op kantoor waar we altijd bezig kunnen zijn met mooie ingrediënten en experimenteren met smaken. We werken altijd aan nieuwe bites, dus zo’n plek komt goed van pas. Kun jij straks onze nieuwste ontdekkingen proeven!”

Trek gekregen in de snacks van BitesWeLove? Dat begrijpen we wel. Kom naar Marqt of check de webshop. En die gezonde snackbox is ook wel een heel erg leuk cadeau!